Re_Nature

Re_Nature is een festival voor kunst en natuur. Het festival vond plaats van 8 t/m 31 oktober 2021 op de Tramkade, het creatieve gebied rondom Willem Twee, de Verkadefabriek en Social Label Lab / Werkwarenhuis in Den Bosch. Met bijna 50 deelnemende kunstenaars en ontwerpers, twee binnen tentoonstellingen, een buitententoonstelling en vier weekenden een rijk programma van activiteiten met ruim 13.500 bezoekers.

Festival

Aftermovie

De wereld bevindt zich op een klimatologisch kruispunt. Re_Nature agendeert, onderzoekt en reflecteert met kunstenaars, ontwerpers en bezoekers hoe we de ecologische disbalans en onze relatie met natuur kunnen herstellen. In rap tempo ontstaat het besef dat er op korte termijn actie nodig is. Hoewel wij duidelijk de oorzaak zijn als mens, kunnen we ook bijdragen aan de oplossing. Creativiteit en innovatie hebben we al; nu nog zaak het om te zetten in langetermijnvisie en korte termijn actie. Het festival Re_Nature onderzocht met diverse projecten hoe we tot een hernieuwde verbinding met de natuur kunnen komen. Als je niet in de gelegenheid was om ons te bezoeken nodigen we je uit om de online kunstwerken en artikelen op onze website te ervaren en te verkennen.


Festival

Tentoonstelling

Met deze thema’s onderzoekt Re_Nature de status quo.

Re_Member
Wat betekent het om mens te zijn en hoe verhouden we ons tot niet-mensen? Dit thema biedt alternatieve opvattingen over de wereld door middel van geïnspireerde visies van kunstenaars en andere wegvoorbereiders die verder reiken dan de cognitieve kennis die zo dominant is in het Westen. De kunstenaars nemen ons mee in oeroude alsook pionierende wijsheden. Ze besteden aandacht aan de stemmen die zijn genegeerd door het voortdurende streven van het Westen naar groei en dominantie, en stellen dat juist het voortbestaan van onze soort binnenkort afhangt van een veranderend en inclusief perspectief.

Re_Think
Met dit thema vragen we bezoekers om hun huidige relatie met de natuur te heroverwegen en inspireren we ze om tot actie te komen. Wat is onze volgende stap? Wat kunnen we doen om de milieucrisis te voorkomen? Van het nemen van juridische stappen tot het weten waar het eten in onze koelkast vandaan komt, alles telt.

Re_Shape
Re_Shape laat vooropgezette ideeën over hoe design, natuur en duurzaamheid eruit zien, achter zich om baanbrekende innovatieve voorstellen te kunnen introduceren. Bijvoorbeeld aan de hand van Biomimetica en bijvoorbeeld BioArt.

Re_Generate
Re_Generation is de term die we gebruiken voor onze samenwerkingsverbanden het met onderwijs. Re_Generation staat voor de jonge generatie die we van belang achten voor het doorvoeren van een nieuw systeem. De generatie van onder andere Greta Thunberg en Extinction Rebellion. Actief, bewust, strijdlustig, klaar om het verdriet en de zorgen aan te kijken, maar ook om te strijden voor verbetering. Ook staat regeneration voor regeneratie, voor wederkerige principes, die essentieel zijn voor een ecologische balans.


Festival

Activiteiten


Opening

CREATIVE CHEF, JASPER UDINK TEN CATE (2021) · FOTO: PAULUS VAN DOSTEN.


Kunstenaars / ontwerpers:
Academie voor beeldvorming – Klaas Burger, Arahmaiani, Thijs Biersteker, Melanie Bonajo, Matthijs Bosman, Natural Contract Lab – Maria Lucia Cruz Correia, DISNOVATION, Xandra van der Eijk, Expodium, Tamar Frank, Jasper Griepink, Johan Grimonprez, New Grounds, Annika Kappner, Ienke Kastelein, Gayatri Kodikal, Jeroen Kooijmans, Kuang-Yi Ku, Fides Lapidaire, Atelier Van Lieshout, Jan Koen Lomans, Hans van Lunteren, Renzo Martens, Next Nature – Koert van Mensvoort, Ambassade van de Noordzee, De Onkruidenier, Amanda Piña, Annabel Schouten, Institute of Queer Ecology, Tabita Rezaire, Keiko Sato, Jasper Udink ten Cate – Creative Chef, Stef Veldhuis, Noam Youngrak Son, Müge Yilmaz, Elmo Vermijs, Haruka Matsuo en Zheng Bo.

Team:
Artistiek directeur: Imke Ruigrok. Curatoren team: Imke Ruigrok, Jasper Griepink, Carlota Font Castelló, Fay van Blitterswijk (assistent curator). Productie: Tom Jaspers – Artvark / Museumgoed. Pers: Marije Lieuwens. Marcom: Michelle Gulickx. Educatie: Xandra van der Eijk, Imke Ruigrok, Jasper Griepink, Cas van Dijk, Sharon Prince. Productie festival: Anne Bareman, Angelina Kumar. Vrijwilligerscoördinator: Tabitha Hunte. Vormgeving: Samenwerking met ontwerpers uit het Werkwarenhuis. Studio Boot (concept, identiteit & branding) – Petra Janssen (art direction), Edwin Vollebergh (posters), Marije Vercoelen (routing), Iris Toonen & Studio Boot (upcycle tassen), Raoul Wilke – Studio Turbo (programmaboekje), Peter Korsman – Autograph (website ontwerp), Buro Meta (website realisatie), Calanga (animatie). Future of Work: Ine Gevers (voorzitter), Anke van den Broeck, Cassandra Vugts, Onno Ephraim (zakelijk).

Fondsen:
Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Brabant C, Gemeente Den Bosch, BPD Cultuurfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Zabawas, Pictoright Fonds, Fonds 21, VSBfonds, Stichting Stokroos, Stichting Future Of Work.

Partners:
Oerol Festival, EYE Filmmuseum, Transnatural Art & Design, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Museumgoed, KABK Studium Generale, De Duurzame Week, Amsterdam Museum, Garage Rotterdam, Warming Up Festival, Stichting Impactmakers, Willem Twee, De Mengfabriek, Het Werkwarenhuis, Social Label, SPARK Makers Zone, Buro Kade, De Conceptenbouwers, St. Joost School of Art & Design, De Bossche Vakschool, Willem I College, Stichting Stadshart, Nietstapelenmaarvervangen, Huis ‘73, Me Scan, Studio Boot, Autograph, Buro Meta, Bossche Brouwers, De Verkadefabriek, Data Week NL, Gemeente Den Bosch, Niet Normaal INT.