Van wie is het economie-onderwijs? met Avans & Our New Economy

Op donderdag 12 oktober organiseert Future of Work samen met AVANS Hogeschool en Our New Economy het gratis toegankelijke symposium Van wie is het economie-onderwijs? 

Locatie: Werkwarenhuis, Den Bosch
Tijd: 9.30u - 18.00u

Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers, dus als je erbij wilt zijn, schrijf je dan direct in!

Symposium met AVANS & Our New Economy

In 1966 sprak Robert F. Kennedy in Kaapstad de fameuze woorden: "Each time someone stands up for an ideal, or acts to improve the lot of others, or strikes out against injustice, he sends forth a tiny ripple of hope, and crossing each other from a million different centers of energy and daring, those ripples build a current which can sweep down the mightiest walls of oppression and resistance."


Het onderwijs is dé bakermat van de vernieuwende impuls aan de samenleving. Daarom is onderwijs een belangrijk vertrekpunt voor de economische transitie. Maar wat heb jij als docent en student nodig om verschillende invalshoeken te hanteren en vernieuwende geluiden te laten horen zodat die impuls kan worden aangejaagd. En ben je dan idealist, realist, of juist allebei? Want, van wie is het economie-onderwijs eigenlijk?


Om deze vraagstukken te verkennen, organiseren Our New Economy, Avans en Future of Work, speciaal voor docenten en studenten economie (HBO en WO), op 12 oktober 2023 het ééndaagse symposium 'Van wie Is het economie-onderwijs?'. Dit als onderdeel van het festival ‘Van wie is de economie?’, dat van 5 t/m 22 oktober in Den Bosch plaats vindt. Het is tevens een voorprogramma in aanloop naar de week van het economie-onderwijs (20 t/m 24 november).


Programma

OCHTEND

(10.00u)

Opening

door Shinta Oosterwaal - uneconomist | author | speaker | researcher | lecturer | advisor, Avans university of applied sciences

Koppeling week van het economieonderwijs door Maarten Nijman - Chief Outreach ONE. Transitie aanjager. 

(10.50u-11.35u)

3 Keynote Sprekers

(1) Keynote:  Kunst als bevragende discipline
door Erik Uitenbogaard, Head of Diverse Economies at Casco Art Institute: Working for the Commons

(2) Keynote: Algemeen belang en noodzakelijkheid van idealisme
door Maurits in 't Veld, filosoof en historicus, en docent in het voortgezet onderwijs. Auteur Idealisme heeft de toekomst. Essay over het algemeen belang. 

(3) Keynote: Intro waterwerken van het geld
door Joris Tieleman, Senior Economist at Our New Economy 

Paneldiscussie

Met keynote spreker Erik, Maurits, Joris (Shinta modereert)


MIDDAG
4 parallelle workshops (13.15u - 14.30)

Workshop A

Met Rijnko van Diepen, Hogeschooldocent Avans en co-owner Academy4Sales

In deze workshop ervaar je een light versie van wat studenten ervaren in de minor De tussenruimte. Deze minor maakt expliciet ruimte voor idealen van studenten. Deze idealen zijn het startpunt voor hun eigen verkenning.

Workshop B
Met Erik Uitenbogaard, Head of Diverse Economies at Casco Art Institute: Working for the Commons

Deze workshop brengt je een verdieping in het verhaal van Erik over de kunst als bevragende discipline

Workshop C
Met Tijmen de Vos, Beleidsadviseur FNV

Deze workshop gaat over het machtsvraagstuk in de economie en het economieonderwijs. Komt ‘de machtsvraag’ aan bod in de les en hebben leerlingen eigenlijk voldoende bagage om later in hun carrière een vakbondsvraagstuk te snappen of zelfs op te pakken? Of is er een machtsvraagstuk rondom het bepalen van de inhoud van het onderwijs?

Workshop D
Met Charlotte Kobus, senior onderzoeker Unthinkable Marketing en docent Ondernemerschap en Retailmanagement, Avans Hogeschool

In deze workshop ga je in dialoog om jouw eigen positie t.o.v. academisch activisme (verder) te verkennen. Tegelijkertijd leer je een dialoogvorm die zeer geschikt is gebleken om thema's met controverse op verbindende manier bespreekbaar te maken en die door zijn eenvoud ook goed toe te passen is in de klas.

(15.00-16.30u)

Burgerberaad intro en dialoog
Met Louise Boelens - ervaren dialoogbegeleider Bureau Boelens, Bureau Burgerberaad en Verdiep de Democratie

In dit onderdeel van het symposium leer je eerst over het burgerberaad. Wat is het? Wat zijn de principes? Wanneer en waarom zou je het inzetten? Daarna gaan we aan de slag met de vraag: Hoe gaan aspecten uit dit democratisch proces helpen om tot goed onderwijs te komen? (Bijvoorbeeld: Welk economie onderwijs dient de maatschappij?) We gaan daarmee een stapje zetten in de probleemverkenning, door het probleem te koppelen aan eigen ervaring, ook van de dag.

Afsluiting

Door Godelieve Spaas, Professor Economy as a Common at Avans university of applied sciences. Researcher, maker, performer, speaker and curator

Aanmelden?
Wil jij als docent of student het economie-onderwijs meer richting geven, en ben je op zoek naar de rol van (jouw) idealisme op het snijvlak van filosofie, kunst en wetenschap? Meld je dan nu via DEZE LINK aan.